Υγεία & Ομορφιά
Image default
Δερματολογία Διατροφή

Ο Ρόλος της Διατροφής στην Επούλωση των Πληγών

Το δέρμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα όργανα του ανθρώπινου σώματος και χρειάζεται τα συστατικά που παρέχει μια σωστή διατροφή για να επιτελεί τις λειτουργίες του, να αναπλάθεται και να επιδιορθώνει τραυματισμούς ή βλάβες.

Τα κύτταρα του δέρματος ανανεώνονται πιο συχνά από άλλα είδη κυττάρων, ενώ το δέρμα είναι το σημείο του σώματος που εκτίθεται περισσότερο στο περιβάλλον και κυρίως στην ηλιακή ακτινοβολία.

Το δέρμα μπορεί να τραυματιστεί για διάφορους λόγους, απλούς μέχρι πολύ σοβαρούς.

Τέτοιοι λόγοι είναι τα σκασίματα, τα κοψίματα και τα εγκαύματα, οι πληγές που προκαλούνται από διάφορες ασθένειες, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, οι πληγές κατάκλισης, οι πληγές και τα ράμματα που ακολουθούν κάποια επέμβαση και άλλοι πολλοί.

Σε καθεμιά από τις παραπάνω περιπτώσεις η διατροφή οφείλει να προσφέρει στο δέρμα συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά με σκοπό την επούλωση και την ανάπλασή του.

Υπάρχουν συγκεκριμένα συστατικά στις τροφές, τα οποία ενισχύουν τους αμυντικούς μηχανισμούς που κινητοποιούνται για την αναγέννηση των δερματικών κυττάρων.

Τι βοηθά στην επούλωση των πληγών

Θερμίδες

Οι θερμίδες που περιέχουν οι τροφές αποτελούν το καύσιμο για τη λειτουργία κάθε κυττάρου.

Οι θερμίδες που λαμβάνει ένα άτομο που έχει κάποια πληγή είναι το πιο σημαντικό μέρος της διατροφής.

Πηγή της βιταμίνης C είναι το ακτινίδιο.

Αυτό είναι λογικό αν σκεφτούμε ότι τα κύτταρα υπερλειτουργούν για να επουλώσουν τις πληγές.

Μια διατροφή φτωχή σε θερμίδες δεν θα επιτρέψει στην πρωτεΐνη των τροφών να χρησιμοποιηθεί για την ανάπλαση του δερματικού ιστού, ενώ και ένα στερητικό διαιτολόγιο είναι μάλλον φτωχό σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Είναι όμως αναγκαία η ισορροπία των θερμίδων, καθώς ούτε η έλλειψη αλλά ούτε και η περίσσεια αυτών συμβάλλουν στην επούλωση πληγών.

Μάλιστα, το υπερβολικό βάρος ενισχύει την παρουσία φλεγμονών μειώνοντας την ικανότητα ανάπλασης του δέρματος.

Πρωτεΐνη

Το δέρμα αποτελείται από πρωτεΐνες όπως η κερατίνη, το κολλαγόνο, η ελαστίνη και άλλες.

Έτσι, ο ρόλος των πρωτεϊνών στη διατροφή είναι καταλυτικός, μιας και αποτελούν το βασικό δομικό συστατικό του δέρματος.

Οι πρωτεΐνες αποτελούνται από αμινοξέα, κάποια από τα οποία μπορούμε να πάρουμε μόνο από τη διατροφή.

Πρωτεΐνες βρίσκουμε στο κρέας, στα γαλακτοκομικά, στα θαλασσινά και στα αυγά, στους ξηρούς καρπούς, στα όσπρια, στα σιτηρά και στη σόγια.

Άτομα που δε λαμβάνουν αρκετή ποσότητα πρωτεΐνης ίσως χρειαστεί να συμπληρώσουν τη διατροφή τους με πρωτεϊνικά συμπληρώματα.

Βιταμίνη C

Είναι γνωστή για την αντιοξειδωτική της δράση και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, το οποίο ενεργοποιείται για να αντιμετωπίσει ένα τραύμα.

Επίσης η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για τη σύνθεση του κολλαγόνου.

Πηγές της βιταμίνης C είναι τα εσπεριδοειδή, οι φράουλες, το ακτινίδιο, το μπρόκολο και οι πιπεριές. Άλλες βιταμίνες που καθορίζουν τον ρυθμό ανάπλασης του δέρματος είναι οι βιταμίνες Α και Ε.

Ω3 λιπαρά οξέα

Τα καλά λιπαρά συμβάλλουν εκτός των άλλων και στην αντιμετώπιση των πληγών, ενώ δίνουν και ενέργεια στο σώμα.

Ψευδάργυρος

Άτομα με έλλειψη σε ψευδάργυρο επουλώνουν τις πληγές τους με αργό ρυθμό.

Μεγαλύτερο κίνδυνο για χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου διατρέχουν κυρίως άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που δεν καταναλώνουν κόκκινο κρέας, οστρακοειδή και ξηρούς καρπούς.

Σίδηρος

Ο σίδηρος μεταφέρει οξυγόνο στην πληγή και συμβάλλει στον σχηματισμό κολλαγόνου.

Καθώς η απορρόφησή του από φυτικές πηγές μπορεί να είναι προβληματική, χρειάζεται ιδιαίτερη παρακολούθηση για να προληφθεί τυχόν έλλειψη.

Σελήνιο

Το σελήνιο έχει αντιοξειδωτική δράση που στοχεύει στην προστασία των δερματικών κυττάρων.

Έχει ιδιαίτερη εφαρμογή στην επούλωση πληγών και εγκαυμάτων.

Υγρά

Η μη επαρκής πρόσληψη υγρών είναι συχνό φαινόμενο.

Η αφυδάτωση επηρεάζει συνολικά τη λειτουργία του οργανισμού και ειδικά την ελαστικότητα και τη συνοχή του δέρματος.

Σε ορισμένες περιπτώσεις οι πληγές μπορεί να είναι χρόνιες, κάτι που αφορά κυρίως άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ή ασθενείς με χρόνια προβλήματα υγείας, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης.

www.y-o.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

4 Ερωτήσεις για τη Διατροφή στον Χώρο Εργασίας

d.tsagkrinos

5 Εύκολοι Τρόποι για να Εντάξουμε τα Φρούτα στην Καθημερινότητά μας

d.tsagkrinos

Μεσογειακή Διατροφή – Τι Πρέπει να Κάνουμε για να Πιάσουμε τους Στόχους

yoadmin

Μαύρο Σκόρδο – Η Απόλυτη Σύγχρονη Υπερτροφή

d.tsagkrinos

Αυτά τα Τρόφιμα Πρέπει να Καταναλώνετε για να Απομακρύνετε τις Τοξίνες από το Ήπαρ

d.tsagkrinos

Τελικά Είναι Καλό να Τρώμε Αλάτι και Πόσο;

d.tsagkrinos

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ