Υγεία & Ομορφιά
Image default
Αδυνάτισμα

Αδυνάτισμα Γιο-Γιο – Γιατί Συμβαίνει και Ποιες Δίαιτες το Προκαλούν

Το φαινόμενο γιο-γιο, γνωστό και ως «ανακύκλωση» του βάρους, αφορά την απώλεια κιλών και τη σταδιακή επανάκτησή τους.

Αυτές οι αυξομειώσεις του βάρους μπορεί να είναι μικρές, της τάξης των 3-5 κιλών, αλλά και μεγαλύτερες (π.χ. 10 ή και περισσότερα κιλά).

Στην τελευταία περίπτωση, οι επαναλαμβανόμενες αυξομειώσεις του βάρους επιδρούν αρνητικά στο μεταβολισμό και τη σύσταση σώματος.

Το αδυνάτισμα γιο-γιο σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη δίαιτα που επιλέγει να ακολουθήσει κάποιος.

Οι πιο «ένοχες» δίαιτες είναι:

Το φαινόμενο γιο-γιο, γνωστό και ως «ανακύκλωση» του βάρους, αφορά την απώλεια κιλών και τη σταδιακή επανάκτησή τους.

Η γρήγορη δίαιτα

Οι γρήγορες δίαιτες συνήθως καταλήγουν σε απώλεια βάρους >4kg το μήνα, δηλαδή περισσότερο από το επιτρεπτό της απώλειας βάρους

Η στερητική δίαιτα

Σε μία τέτοια δίαιτα, για να επιτευχθεί το επιθυμητό αδυνάτισμα αφαιρούνται βασικές ομάδες τροφίμων από τη διατροφή με αποτέλεσμα βασικές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά.

Η πολύ αυστηρή δίαιτα

Μία τέτοια δίαιτα στοχεύει σε θερμιδική πρόσληψη πολύ χαμηλότερη από αυτή που έχει ανάγκη το άτομο για να διώξει τα περιττά του κιλά.

Γιατί οι παραπάνω δίαιτες αποτυγχάνουν να μας δώσουν αποτέλεσμα που θα διαρκέσει;

Απώλεια μεγαλύτερη του 1kg την εβδομάδα οδηγεί σε απώλεια μυικού ιστού και υγρών του σώματος.

Για παράδειγμα για μια συνολική απώλεια 10 κιλών, χάνεται λιγότερο από 7 κιλά λίπους ενώ η απώλεια του μυϊκού ιστού κυμαίνεται στο 10%.

Ιδιαιτέρως σε άτομα που βρίσκονται σε δίαιτα και έχουν  φυσιολογικό ΔΜΣ, το λίπος ανακτάται και οδηγείται το σώμα σε υπερσυσσώρευση αυτού αντί της απώλειας.

Αυτό παρατηρείται κυρίως μετά το πέρας της δίαιτας και πολλές εβδομάδες  μετά.

Καταλήγοντας, κατά τη διάρκεια της επαναπρόσληψης του βάρους υπάρχει δυσαναλογία στην επανάκτηση λιπώδους και μη λιπώδους ιστού.

 Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι οι γρήγορες και στερητικές δίαιτες συνοδεύονται πολύ συχνά από επεισόδια υπερφαγίας.

Το αδυνάτισμα γιο-γιο σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη δίαιτα που επιλέγει να ακολουθήσει κάποιος.

Ένα επεισόδιο υπερφαγίας χαρακτηρίζεται από τα δύο παρακάτω:

  1. Το να καταναλώνει κάποιος μέσα σε μια διακριτή χρονική περίοδο (π.χ. σε μια περίοδο 2 ωρών) μια ποσότητα φαγητού που είναι σαφώς μεγαλύτερη από όση θα έτρωγαν οι περισσότεροι άνθρωποι κατά τη διάρκεια μιας παρόμοιας χρονικής περιόδου

  2. Μια αίσθηση έλλειψης ελέγχου του πόσο τρώει κάποιος κατά τη διάρκεια του επεισοδίου (π.χ. μια αίσθηση ότι κάποιος δεν μπορεί να σταματήσει να τρώει ή να ελέγξει τι ή πόσο τρώει)

Τα επεισόδια της υπερφαγίας συνεχίζονται ακόμα κι όταν ξεπερνά τα φυσιολογικά επίπεδα του σωματικού λίπους και μέχρι να φτάσει τα φυσιολογικά επίπεδα μη λιπώδους ιστού. 

Πώς να σπάσετε το φαύλο κύκλο;

Μικρή απώλεια βάρους: Συνιστάται απώλεια βάρους 0.5-1kg την εβδομάδα.

Σταδιακή μείωση θερμίδων: Μέσω της σταδιακής μείωσης των θερμίδων, προφυλάσσουμε ως ένα βαθμό τον πολύτιμο μυϊκό ιστό.

Διατροφή χωρίς απαγορεύσεις: Είναι πολύ σημαντικό η δίαιτα να μην έχει απαγορεύσεις, αλλά να περιλαμβάνει, με μέτρο, όλες τις ομάδες τροφίμων.

Άσκηση: Κατά τη διάρκεια της δίαιτας προφυλάσσει και ενδυναμώνει το μυϊκό σύστημα αποτρέποντας τη σημαντική μείωση του βασικού μεταβολικού ρυθμού.

Τακτικός έλεγχος του βάρους: Ο τακτικός έλεγχος βάρους κατά τη διαδικασία απώλειας αλλά και μετά το πέρας της, είναι σημαντικό το άτομο να παρακολουθεί το βάρος του.

www.y-o.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς θα Αδυνατίσετε Χωρίς Δίαιτα και Γυμναστική

a.alefragkis

Τα Οφέλη της Εξατομικευμένης Συμπεριφορικής Διατροφής

Ομάδα Αίματος και Διατροφή – Οι Τροφές που Μπορείτε να Τρώτε για να Χάσετε Βάρος

H Αλήθεια για το Νερό με Λεμόνι

yoadmin

Φυσικοί Τρόποι για να Ενισχύσετε τον Μεταβολισμό σας

a.alefragkis

Προσπάθεια για Αδυνάτισμα Χωρίς Αποτέλεσμα – Οι Συχνότερες Αιτίες

a.alefragkis

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ