Υγεία & Ομορφιά
Συμπληρώματα Διατροφής

Μελατονίνη – Δοσολογία και Παρενέργειες

Η μελατονίνη είναι η ορμόνη του ύπνου.

Είναι η ορμόνη που παράγει φυσικά ο οργανισμός μας και καθορίζει τον κύκλο του ύπνου, το πότε κοιμόμαστε και το πότε ξυπνάμε.

Γι’ αυτό όταν υπάρχει φως την ημέρα μειώνεται ή σταματά εντελώς η παραγωγή της μελατονίνης, ενώ καθώς νυχτώνει αυξάνεται.

Μελατονίνη και ύπνοςΣυνήθως η φυσική παραγωγή μελατονίνης από τον οργανισμό μας μειώνεται όσο μεγαλώνουμε.

Γι’ αυτό προβλήματα αϋπνίας αντιμετωπίζουν κυρίως οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν αντιμετωπίζουν και οι νεότεροι.

Όταν δυσκολευόμαστε να αποκοιμηθούμε ή έχουμε αϋπνίες, ένα σκεύασμα μελατονίνης που βρίσκουμε στα φαρμακεία μπορεί να μας βοηθήσει αρκετά.

Πριν τη λάβουμε όμως, επιβάλλεται να γνωρίζουμε πώς θα το κάνουμε με ασφάλεια χωρίς να έχουμε παρενέργειες.

Δοσολογία

Ένα σοβαρό ζήτημα είναι πόσο ασφαλής είναι η καθημερινή λήψη της και ποια είναι η ενδεδειγμένη δοσολογία.

Σχετικά με τη δοσολογία, κάθε σκεύασμα γράφει πάνω ακριβώς πόση ποσότητα μπορούμε να λάβουμε.

Συνήθως η ημερήσια δοσολογία κυμαίνεται από 0,1 έως 10 mg.

Η μελατονίνη χρειάζεται 1-2 ώρες για να δράσει, επομένως θα πρέπει να τη λαμβάνουμε 1-2 ώρες πριν την ώρα που πάμε για ύπνο.

Αν τη λαμβάνουμε για πρώτη φορά είναι πιο ασφαλές να πάρουμε μικρότερη δόση.

Η λήψη μελατονίνης για μικρό χρονικό διάστημα είναι απολύτως ασφαλής για ενήλικες και παιδιά.

Έτσι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.

Όσον αφορά στη λήψη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, δεν υπάρχουν ασφαλή συμπεράσματα.

Βάσει ερευνών, υπάρχουν ήπιες παρενέργειες σε κάποιους ανθρώπους.

Σε γενικές γραμμές αν και δε βλάπτει, δεν θα πρέπει να το παρακάνουμε με τη δοσολογία.

Η υπερβολική ποσότητα μπορεί να προκαλέσει λήθαργο, πονοκέφαλο, ναυτία και ακράτεια ούρων στα παιδιά.

Λιγότερο πιθανές παρενέργειες μιας μεγάλης δόσης είναι η υπόταση, το αυξημένο άγχος, η κατάθλιψη και οι κράμπες στην κοιλιά.

Ποιοι δεν μπορούν να λάβουν μελατονίνη

Όσοι λαμβάνουν φάρμακα για την αραίωση του αίματος, τον διαβήτη, την πίεση, ανοσοκατασταλτικά και αντισυλληπτικά καλό είναι να μη λαμβάνουν μελατονίνη.

Επίσης μελατονίνη δεν θα πρέπει να λαμβάνουν οι έγκυες, οι γυναίκες που σχεδιάζουν να μείνουν έγκυες και όσες θηλάζουν.

Στην ίδια κατηγορία ανήκουν οι επιληπτικοί, όσοι είχαν πρόσφατα αλλεργική αντίδραση ή όσοι έχουν πρόβλημα με το συκώτι ή τα νεφρά τους.

Αν έχουμε πάρει μια δόση μελατονίνης το βράδυ και δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε, δεν θα πρέπει να πάρουμε και δεύτερη δόση μιας και δεν θα έχει αποτέλεσμα.

Χρειάζεται να βρούμε μια εναλλακτική θεραπεία για το πρόβλημά μας.

Τέλος, το συμπλήρωμα μελατονίνης δεν θα πρέπει να λαμβάνεται μαζί με άλλα χάπια για τον ύπνο, αντικαταθλιπτικά ή αλκοόλ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διατροφή και Συμπληρώματα για Αθλητές – Ενισχύστε την Απόδοσή σας

Συμπληρώματα Διατροφής – Τα Λάθη που Κάνετε

Τα Προβιοτικά, οι Βιταμίνες και τα Ιχνοστοιχεία Ενισχύουν τον Οργανισμό

Πρωτεΐνη Ορού Γάλακτος – Η Συμβολή της στην Άσκηση

Πότε Χρειάζεστε Μαγνήσιο;

H Αξία της Σπιρουλίνας ως Συμπλήρωμα Διατροφής